Martin Vohánka představil Mapu příležitostí na konferenci Green Deal Summit

24. září se v Technologickém centru UMPRUM konala konference Green Deal Summit pořádaná Hospodářskými novinami. Konference se zúčastnili významní vystupující, včetně Jana Dusíka z Evropské komise a ministra životního prostředí Petra Hladíka. Za Druhou ekonomickou transformaci (2ET) na ní vystoupil Martin Vohánka, který představil první výsledky datového projektu zaměřeného na zmapování příležitostí českého průmyslu. Projekt nazvaný Mapa příležitostí vzniká v 2ET ve spolupráci s dalšími podnikatelskými asociacemi. Jeho cílem je identifikovat konkrétní obory, ve kterých může Česko profitovat z celosvětových trendů zelené transformace.

Podle první analýzy je Česko na druhém místě v indexu příležitosti zeleného průmyslu. „Takové dobré umístění vypadá na první pohled překvapivě. Ale ono to překvapivé není, vždyť co bude celosvětově potřeba při zelené transformaci? Investice do nových zařízení. Sofistikovaná strojírenská výroba. A to je to, v čem jsme dobří,“ uvedl ve svém příspěvku Martin Vohánka, zakladatel firmy Eurowag a místopředseda správní rady 2ET.

Zároveň ale zdůraznil, že aby český průmysl mohl své šance využít, je potřeba pracovat na odstranění překážek, které nyní jeho konkurenceschopnost ohrožují. „Mohl by nám snadno ujet vlak. Vysoké ceny energií, nedostatek zelené elektřiny, nedostatek kvalifikovaných lidí, a také pomalé povolování nás mohou těchto šancí snadno zbavit,“ připomněl Vohánka.

I celá konference se nesla v duchu hledání spojení mezi tématem udržitelnosti a konkurenceschopnosti. „Důraz na konkurenceschopnost a opuštění sousloví ´green deal´ v novém programu Evropské komise je požadavek veřejnosti a je to logické. Ale to neznamená návrat k fosilní minulosti, ale cestu k modernizaci a inovacím,“ prohlásil v úvodním panelu ministr životního prostředí Petr Hladík (KDU-ČSL).

Také další z hlavních hostů, Jan Dusík, který se jako zástupce generálního ředitele pro klima stal de facto „dvojkou“ klimatické politiky v Evropské komisi, ve svém příspěvku podtrhl, že nová klimatická opatření musí směřovat k posílení konkurenceschopnosti Evropy: „Bude to stát velké úsilí a investice, ale musíme tím projít. Na konci procesu nemá být vystěhování průmyslu z Evropy, ale naopak jeho posílení,“ uvedl. 

Viktor Hanzlík, řídící partner McKinsey pro Česko a Slovensko upozornil, že pro úspěšnou energetickou transformaci bude muset světová společnost překonat 25 dílčích překážek, z nichž 12 je velmi obtížných. „Například dekarbonizace oceli, plastů a amoniaku je stále drahá. A bude ještě dlouho trvat, než se vůbec povede,“ uvedl. Poukázal také na to, že poroste poptávka po výrobcích, které Česko umí vyrobit, jako jsou membrány, čerpadla a výměníky: „České firmy zatím plně nepochopily, že v tom světě, který hledá, jak tohle všechno vyrobit, je pro ně obrovská příležitost.“ 

Také Martin Vohánka uvedl první konkrétní výrobky identifikované Mapou příležitostí, v nichž má Česko unikátní postavení s tím, že na Mapě budou přibývat další. „Filtrační zařízení, převody, minerální izolace, dodávky pro železniční dopravu, elektrické rozvaděče a další. A chceme zmapovat i další oblasti, ve kterých jsme jako země dobří a kde můžeme z rostoucí poptávky díky zelené transformaci profitovat.“ 

Materiál s pilotními výstupy Mapy příležitostí naleznete na webu 2ET v sekci Data a analýzy.

Chci se zapojit